Szubjektv -Monaci Nagydj: Az els jel2012.05.31. 17:37, a5
Lehet, hogy Michael Schumacher szmra pontosan ugyangy alakult a monaci htvge, mint brmelyik msik balul vgzd versenye - amibl azrt volt jpr mostansg -, egy dologra mindenkpp rvilgtott a szombati idmr edzs: Schumacher mg mindig kpes megnyerni valamit a Forma-1-ben, s ez bizonyra az figyelmt sem kerlte el.
A pole-bl rajtol Michael Schumacher az els krtl kezdve magabiztosan vezeti a Monaci Nagydjat. Elnye mr 10 msodperc krlire rg, mialatt a msodik helyezett Mark Webber mgtt feltorldnak ldzi. Szemmel lthat, hogy Nico Rosberg is gyorsabb a Red Bullnl, de mgis knytelen lbe tett kzzel vrni a Monte Carloban csak szk vente knlkoz elzsi lehetsgre. De Schumachert ez a legkevsb sem aggasztja, hiszen pp gretei beteljestse fel tart, mert ha minden jl megy, 43 vesen hamarosan megnyeri visszatrse els versenyt. s mgis mirt ne menne minden a tervek szerint?
Aztn 20 krrel a vge eltt, az 58-ban Schumacher hirtelen ertlennek rzi autjt a kigyorstsoknl. Gyorsan jelzi csapatnak a problmt, amivel a monitorok eltt l mrnkknek mr nem is mond sok jdonsgot. A Mercedesben cskkent az zemanyagnyoms, aminek kvetkeztben a gyzelem gondolatval mr akaratlanul is eljtsz htszeres bajnok krnknt nagyjbl egy msodpercet veszt tempjbl. Tudja, hogy itt a vg, de mivel vezet, nem fog csak gy minden tovbbi nlkl leparkolni a plya szln. Webber s a tbbiek azonban rohamlptekben kzelednek r, s a 63. krben teljesen berik. Noha az els szektorban mg tud vdekezni, az alagt utn bebjik mell a Red Bull, s klnsebb problma nlkl tveszi az els helyet. Hrom msik aut rnykknt kveti t, gy Schumacher a kzdelmet feladva tvgja a siknt s csaldottan gurul be a boxba, ahol Norbert Haugot mr arrl interjvoljk, hogy hogyan hagyhattk ismt cserben piltjukat.
Mg hossz napokig a Mercedes gse volt a f beszdtma, de ez mit sem rdekelte Webbert, Rosberget s Alonst, akik a verseny leintst kveten tvettk az els hrom helyezettnek jr trfet a nem ltez dobogn. Brmit is vltoztatunk a mlton, a f esemnyek mindenkppen meg fognak trtnni, mintha valaki mr j elre megrta volna ket - mondjk sokszor az alternatv idskok egyes kutati.
Pedig akr ez is lehetett volna a Monaci Nagydj forgatknyve, ha nem Schumacher lett volna az els a Forma-1 trtnetben, akitl egy msik futamon elkvetett vtsgrt vettk el az els rajtkockt. De ha jobban belegondolunk, utlag taln mindenki jobban is jrt ezzel a htrasorolssal, hiszen gy csak egy jabb kiesst lthattunk a nmettl a sok kzl, versenyre pedig nhny ht mlva mr nem sokan fognak emlkezni. Nyilvn sokkal nagyobb lett volna krltte a felhajts, ha azt kveten trtnik vele a technikai hiba, hogy 44 futam utn vgre sszejtt neki egy htvge, s magabiztosan vezet a tbbiek eltt. Na de ne nagyon ljk bele magunkat az effle prhuzamokba, hiszen itt mg nem is szmoltunk az olyan fejtegetsekkel mindig rk rejtlyt jelent pillang-hatssal, ugyanis ha az a Mercedes a Spanyol Nagydj 13. krnek kezdetn nem lebbenti meg a szrnyt (rtsd: DRS), akkor taln kt ht mlva Monacban semmi gond nem lett volna azzal a frnya zemanyagnyomssal sem. De trjnk inkbb vissza a valsgba.
Egy dolgot mindenkppen figyelembe kell vennnk, s biztos, hogy Schumacher agyban is lefutott ez a gondolatmenet, mieltt prnra hajtotta volna a fejt vasrnap este: ezt a versenyt is megnyerhette volna. Ha mshogy nem, ht akkor ugyangy, mint ahogy Webber tette, ngy autt visszatartva a szk plya sajtossgait kihasznlva. Ezt a jelenlegi erviszonyok kztt taln hat csapat brmelyik autja kpes lett volna megtenni, br, ha elnzzk Jenson Button egsz futamon t tart tehetetlensgt Heikki Kovalainen mgtt, megkockztathatjuk, hogy taln ennl tbb is. Persze Monacban nem ebben rejlik az igazi mvszet, sokkal inkbb a szombati teljestmnyben, s versenytemp tern hiba van azonos szinten olykor a fl mezny, az idmrre ezttal egyrtelmen a Mercedes tallt be.
s igen, Michael Schumacher 43 vesen is kpes mg megnyerni valamit a Forma-1-ben, mint azt most az idmrn be is bizonytotta. Igen, sokszor elmondta mr is, hogy rzse szerint tovbbra is kpes gyzni, csak a megfelel felszerels hinyzik ehhez szmra. s igen, sokan tudtk, sejtettk, hogy a kibrndt eredmnyek ellenre is igazat beszl, de biztos, hogy maga is csak akkor gyzdtt meg teljesen ezen hitben, amikor tnyleg a flre mondtk a rdin, hogy mindenkinl gyorsabb volt azon a bizonyos kvalifikcis trningen. s noha a sikere nem volt vals, hiszen a pole-t nem szerezte meg, az a kajn, nelglt s kicsit gonosz mosoly, ami az autbl kiszllva a boxutctl a sajtteremig kilt az arcra, a lehet legvalsgosabb volt. A feltmadst vrk legalbb kaphattak egy csipetnyit a rgi schumacheri mozdulatokbl, amely taln mg csak zelt volt.
Vgre elrt valamit, de igazbl mg most sem - ez mondhatni tkletesen beleillik Schumacher msodik plyafutsba, ha vgigvesszk, hogy az milyen viszontagsgosan, mondhatni balszerencssen alakult. Az elmlt tbb mint kt v alatt ktsgtelen, hogy keveredett a legtbbszr vitatott szitucikba, miatta, vagy rajta kvlll okokbl bekvetkezett balesetekbe, volt legtbbszr a rossz helyen a rossz pillanatban, s az autjn cserltk le a legtbb els szrnyat a futamok alatt. J, nhny kategriban biztosan fellmlta t a 2011-es specifikcij Lewis Hamilton, de merjk megkockztatni, hogy 2010 eleje ta mg a sportfelgyeli szobba ves brlettel rendelkez mclarenes is kevesebb balhba keveredett, mint a htszeres vilgbajnok.
Szoktk mondani, hogy az igazn sszeszedett versenyzket az emeli ki a tbbiek kzl, hogy mr egsz egyszeren a balszerencse is ritkbban tallja meg ket. Nyilvn a mezny srjben eltlttt vek alatt Schumacher sem szhatta meg a pofozkodst, s nem ritkn sajt tlkpessge is cserbenhagyta, emellett pedig a plyn s a taktikban is gyakran vllaltak extra kockzatot, ami az pozcijban szksgszer volt, mint ahogy az is, hogy ezek az esetek egy rszben nem vlnak be. Schumacher s a Mercedes esetben ezek inkbb nagyobb rszben nem vltak be, s emiatt lehetett, hogy olykor nem tnt tbbnek egy a plyn lbatlankod, mindenki versenybe belekotnyelesked mozg akadlynl. s emiatt nehz mg mindig megtlni a teljestmnyt.
Noha a Mercedes tempja jelentsen javult idnre, a Schumacher feltmadst htrltat tnyezk egyelre vltozatlanok maradtak, amit kivlan tkrz az a kt pontja, amivel a bajnoksgban rendelkezik, hiszen akrhogy is nzzk, mg egyetlen problmamentes versenye sem volt 2012-ben. Melbourne-ben vlthiba, Sanghajban az elrontott kerkcsere, most Monacban pedig az zemanyagnyoms cskkense miatt esett ki. Malajziban kilktk s a mezny vgre kerlt az els krben, Bahreinben pedig a DRS mkd kptelensge miatt fejezte be az idmrt mr 20 perc utn. A barcelonai rossz helyzetfelmrsvel pedig megfosztotta magt legalbb egy jabb elkel helyrl val kiesstl.
Voltak, akik mindezek alapjn elvgeztk a szmolgatst, s megllaptottk, hogy Schumachernek mr gy nagyjbl 50 ponttal kellene rendelkeznie, amivel ha nem is az els helyrt foly csata kells kzepn, de annak krnykn llna, s ugyanolyan eslyekkel rendelkezne, mint brki ms a jelenlegi lcsapatok pilti kzl. Az persze mg ekkor is krdses lenne, hogy a bajnoki cmrt foly harcban mennyire kellene vele komolyan szmolni egy olyan vben, amikor ltfontossg, hogy egyes nagydjakon a tkletes versenyzssel elrhet 7-8. helyhez is foggal-krmmel ragaszkodjon, aki a vgs sikerre plyzik.
|